Po co zdalnie korzystać z centrali?
Telefonia VoIP sprawiła, że telekomunikacja biznesowa stała się tańsza i jednocześnie bardziej elastyczna. Pracownicy podróżują, pracują w domu (tzw. homeworking) lub swoich biurach. Można jednak nadal zachować spójność i swobodę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w firmie. Aby zdalnie korzystać z centrali, wystarczy dostęp do internetu i telefony VoIP lub softphone’y, które zalogujemy z dowolnego miejsca do firmowego systemu PBX.
Pracownik korzystający z takiego telefonu będzie dla klientów, kontrahentów i współpracowników dostępny tak, jakby siedział przy biurku w firmie. Będzie mógł:
- odbierać połączenia przychodzące na firmowy numer, dystrybuowane w ramach infolinii, ale także na numery bezpośrednie DDI i wewnętrzne,
- należeć do Grup Wspólnego Wywołania, logować się do nich i wylogowywać, aby odbierać połączenia zamiennie z kolegami,
- widzieć stan zajętości współpracowników, konsultować się z nimi w czasie rozmowy zewnętrznej lub ją przełączać,
- korzystać z książek telefonicznych – wspólnej i indywidualnej,
- wykonywać połączenia wychodzące i prezentować się firmowym numerem,
- korzystać z funkcji Multi Phone, czyli przypisać do tego samego numeru telefonu IP np. również swój telefon komórkowy (więcej o piszemy o tym w artykule Smartfon w Multi Phone vs przekierowania na komórkę),
- korzystać ze wszystkich pozostałych funkcji i możliwości centrali lub serwera PBX, m.in. pokoi konferencyjnych, nagrywania rozmów i poczty głosowej,
- rozliczać łatwo czas i koszty prowadzonych rozmów.
Takie rozwiązanie ułatwia spójną obsługę ruchu telefonicznego w firmie niezależnie od lokalizacji pracowników (więcej na temat korzyści ze stosowania centrali telefonicznej w firmie można znaleźć w artykule Czy małej firmie jest potrzebna centrala?).
Rozwiązanie Platan
Telefonia VoIP jest dostępna we wszystkich aktualnie oferowanych systemach telekomunikacyjnych Platan:

Z central i serwerów PBX Platan możemy zdalnie korzystać za pomocą m.in.:
- telefonu VoIP Platan IP-T216CG wraz z konsolą EXT-244CG,
- telefonu VoIP Platan IP-T200G,
- aplikacji Platan Video Softphone dla systemu Windows,
- aplikacji Platan Video Softphone dla systemu Android.
Wiemy już, do jakich systemów będziemy się zalogować i za pomocą jakich telefonów będziemy zdalnie korzystać z funkcji centrali. Przejdźmy zatem do konkretów, czyli powiedzmy, w jaki sposób zalogować telefon IP lub oprogramowanie typu softphone, gdy znajdują się one poza firmową siecią LAN, do której dostęp jest zwykle ograniczony. Bo potem wystarczy podnieść słuchawkę i… rozmawiać 🙂
Jeśli będziecie logować telefon IP (abonenta wewnętrznego VoIP) spoza sieci LAN, w której jest centrala, pamiętajcie o zalecaniach dotyczących bezpieczeństwa – pisaliśmy o nich w artykułach: 10 dobrych praktyk w instalacji i konfiguracji systemów Platan oraz Dlaczego warto sprawdzać głuche telefony?
Jak zdalnie zalogować się do centrali?
Poniżej przedstawiamy wideoinstrukcję logowania abonenta wewnętrznego VoIP spoza sieci LAN (czyli np. pracownika będącego poza firmą do firmowej centrali). W filmie zostały wykorzystane:
- router TP-Link model TL-WR743ND,
- router Asus model RT-AC51U,
- IP PBX Server Proxima,
- Aplikacja Platan Video Softphone w wersji na system Android.
Po kolei omówimy:
- Jak sprawdzić wymagane licencje na kanały i porty VoIP.
- Jak poprawne skonfigurować parametry sieci LAN w serwerze PBX.
- Jak utworzyć konta wewnętrzne VoIP w serwerze PBX.
- Jak przekierować porty na routerze – na przykładzie dwóch modeli.
- Jak sprawdzić poprawność przekierowania portów.
- Jak zalogować abonenta wewnętrznego VoIP spoza sieci LAN.
Podsumowanie
Wyjaśniliśmy najpierw, jak użytkownicy znajdujący się poza firmą mogą, po zalogowaniu telefonu VoIP do centrali, zdalnie korzystać z jej możliwości. Następnie wymieniliśmy urządzenia, dzięki którym możemy to zrealizować. Wreszcie pokazaliśmy na filmie, co trzeba zrobić, aby zalogować do centrali Platan telefon VoIP spoza firmowej sieci lokalnej.
Pisał do Was:
Tomasz Jaroszewski
Trzy grosze dorzuciła i korektę zrobiła:
Joanna Lewandowska
PS Zachęcamy do komentowania – pod artykułem lub na platanowym kanale na Youtube. Co sądzicie o tego typu krótkich wpisach i wideoinstrukcjach?
Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Będziemy też wdzięczni za kliknięcie łapki w górę pod filmem na Youtube (wystarczy zalogować się kontem Google). Dziękujemy!