Platan.pl / Centrale / Blog / O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

CENTRALE | Data publikacji: 31.01.2020 | Ostatnia aktualizacja: 11.12.2023
Zapomniałem o telefonach

W artykule podpowiem, jak sobie poradzić za pomocą produktów Platan, gdy w projekcie instalacji zapomniano o sieci telefonicznej, a okazuje się, że telefony jednak są potrzebne.

Kto i kiedy zapomina o telefonach?

Jako producent często słyszymy zdanie: „O k(urczę), zapomniałem o telefonach”. Mówią je m.in. inwestorzy branży hotelowej, którzy dbają o wiele elementów wyposażenia, aby hotel był atrakcyjny dla klientów. Jednym z warunków uzyskania certyfikacji i odpowiedniej liczby gwiazdek jest telefon w każdym pokoju. Mimo powszechnego używania smartfonów gość musi mieć możliwość łatwego połączenia się z obsługą hotelu czy – w nagłym przypadku – ze służbami ratunkowymi. Dla gości zagranicznych połączenia z telefonu w pokoju mogą okazać się tańsze niż przez ich własne komórki w roamingu.

Telefony są wymagane w hotelach powyżej 3 gwiazdek
Telefony są wymagane w hotelach powyżej 3 gwiazdek

Nie tylko branżę hotelową dotyka problem pomijania w projektach instalacji niskoprądowych sieci telefonicznej. Projekty dla biur i obiektów użyteczności publicznej zawierają instalacje: alarmowe, CCTV (telewizji przemysłowej), sieci komputerowej, a niejednokrotnie zapomina się o telefonicznej. Bywa, że w projektach sieci Ethernet przewidziano co najwyżej jedno gniazdo LAN do każdego stanowiska pracy lub sieć wykorzystującą łączność bezprzewodową wi-fi.

Niestety jeśli pominięcie łączności telefonicznej zauważa się późno, dopiero przy pracach wykończeniowych, to wprowadzanie zmian w instalacji znacznie podwyższa koszt realizacji projektu. Trzeba więc szukać innych rozwiązań.

Co zrobić, gdy w projekcie pominięto telefony?

Jeśli w projekcie zapomniano o wewnętrznej sieci telefonicznej, to na początku proponuję wybrać system, który będzie spajał telefony oraz organizował ruch przychodzący, np. Proxima / Proxima plus lub Libra. Serwery telekomunikacyjne Platan gwarantują niezawodną łączność telefoniczną i obsługę wszystkich dostępnych kanałów oferowanych przez operatorów telekomunikacyjnych: łącza cyfrowe ISDN PRA, BRA, GSM, analogowe oraz coraz powszechniej stosowane internetowe – usługi VoIP.

Do serwerów PBX Platan, niezależnie od typu stosowanych linii miejskich, łatwo podłączymy telefony IP (nawet 2000 w jednym systemie!), do których nie potrzebujemy tradycyjnej sieci telefonicznej, wystarczy sieć komputerowa. Wymagają one tylko odpowiedniej liczby licencji na porty i kanały VoIP oraz ewentualnie kart VoIP do obsługi większej liczby połączeń. Telefony IP zdalnie i zbiorczo skonfigurujemy dzięki autoprovisioningowi, czyli automatycznemu wysyłaniu ustawień do telefonów przez serwer PBX.

Co więcej, serwery PBX Platan i telefony IP można nabyć bez ponoszenia od razu kosztu inwestycji – wraz z atrakcyjną cenowo usługą wielokanałowych, stabilnych łączy VoIP (Platan SIP trunk). To ciekawa propozycja zarówno dla klientów, którzy mogli nie być gotowi na jednorazową inwestycję, a tu mają ją zawartą w abonamencie, jak i dla integratorów, którzy ich obsługują. (O konfiguracji tej usługi pisaliśmy w artykule Jak skonfigurować SIP trunk w serwerach Platan?).

Z serwerów PBX Platan można także tworzyć rozbudowane struktury, łącząc odległe budynki czy oddziały firmy (pisaliśmy o tym m.in. w artykule poświęconym sieciowaniu). Nie trzeba jednak mieć wielkiej firmy, by korzystać z zalet centrali abonenckiej (o tym z kolei pisaliśmy w artykule Czy małej firmie jest potrzebna centrala?) – a zapominać o sieci telefonicznej zdarza się również w przypadkach mniejszych projektów.

Skoro już mamy serce systemu, wróćmy do naszego problemu i omówmy dwa przypadki, gdy w projekcie pominięto sieć telefoniczną, ale przewidziano:

1. Bezprzewodową sieć komputerową (wi-fi).
2. Przewodową sieć komputerową, ale po jednym porcie LAN do każdego stanowiska pracy.

Co robić, gdy pominięto telefony? Dwa przypadki do rozważenia: gdy mamy sieć wi-fi lub LAN
Co robić, gdy pominięto telefony? Dwa przypadki do rozważenia: gdy mamy sieć wi-fi lub LAN

Przypadek 1. Mamy bezprzewodową sieć komputerową wi-fi

Jeden z najczęstszych przypadków zapominania o telefonach zdarza się w projektach instalacji dla obiektów hotelowych. W hotelach dba się głównie, aby goście mieli dostęp do internetu, mogli z niego korzystać na smartfonach i laptopach, a telefony stacjonarne schodzą na dalszy plan.

Problem występuje też wtedy, gdy firma zwiększa zatrudnienie, reorganizuje zajmowane pomieszczenia i gdy pierwotnie zaprojektowane punkty dostępu do przewodowej sieci LAN nie są dopasowane do nowej aranżacji. Ze względów BHP oraz samej estetyki niedopuszczalne jest prowadzenie przewodów po powierzchni otwartej. Wówczas przedsiębiorcy decydują się na zastosowanie technologii bezprzewodowej wi-fi, ale pojawia się pytanie: „A co z telefonami?”.

W jak wi-fi

Zarówno w hotelach, jak i w firmach z siecią wi-fi doskonałym rozwiązaniem będą telefony bezprzewodowe IP Platan (wszystkie są oznaczone literką jak wi-fi). W naszej ofercie znajdziecie różne modele, od wersji podstawowej:

Telefon Platan IP-T202W
Telefon Platan IP-T202W

do wersji biznesowych Platan IP-T216CGWPlatan IP-T218CGW:

Telefon Platan IP-T216CGW
Telefon Platan IP-T216CGW
Telefon IP-T218CGW z konsolą EXT-244CG
Telefon IP-T218CGW z konsolą EXT-244CG

Dodatkowo do telefonów Platan IP-T216CGW i Platan IP-T218CGW można podłączyć konsolę Platan EXT-244CG pozwalającą na monitorowanie statusów linii użytkowników systemu telekomunikacyjnego i szybki dostęp do połączeń z wybranymi osobami.

Telefony IP z wi-fi rozwiążą nam też problem brakujących gniazd sieci Ethernet dla komputerów. Pecety połączymy z siecią bezprzewodową za pośrednictwem telefonu IP Platan. Schemat połączenia pokazuje rysunek poniżej:

Telefony IP: Gdy brakuje gniazd LAN, komputer można połączyć z siecią wi-fi przez telefon IP Platan
Telefony IP: Gdy brakuje gniazd LAN, komputer można połączyć z siecią wi-fi przez telefon IP Platan

Na tłok lepsze dwa pasma

Telefony IP Platan cechują się wysoką jakością wykonania oraz dużymi zasięgami pracy w sieci wi-fi, co pozwala na ich rozmieszczenie z dala od punktów dostępu. Dodatkową zaletą modeli Platan IP-T218CGW oraz Platan IP-T216CGW jest praca w dwóch zakresach wi-fi: 5 GHz oraz 2,4 GHz. Ma to szczególne znaczenie w tam, gdzie występuje dużo sieci i urządzeń wi-fi w popularnym paśmie 2,4 GHz, np. w korporacyjnych biurowcach.

Telefony wi-fi: dwa pasma lepsze niż jedno
Telefony wi-fi: dwa pasma lepsze niż jedno

Poniżej pokazuję zrzut z aplikacji, na której widać, ile urządzeń pracujących w paśmie 2,4 GHz znajduje się w moim pobliżu: 762! A poza naszą firmą po sąsiedzku jest tylko jeden trzypiętrowy biurowiec, drugi – kilkaset metrów dalej. W wielopiętrowych budynkach w zatłoczonych centrach wielkich miast to popularne pasmo będzie jeszcze bardziej zajęte.
 

Przykład liczby urządzeń wi-fi w paśmie 2,4 GHz
Przykład liczby urządzeń wi-fi w paśmie 2,4 GHz

Przy takim zagęszczeniu urządzeń dochodzi do nakładania się kanałów sieci wi-fi i możliwa jest niestabilna praca telefonów. Pomocne będzie sięgnięcie po urządzenia dwuzakresowe, pracujące również w paśmie 5 GHz.

Czego oko nie widzi…

Kolejnym plusem, a jednocześnie przewagą telefonów Platan jest wbudowany moduł wi-fi. Umieszczenie go wewnątrz obudowy sprawia, że nie jest tak łatwo usuwalny jak zewnętrzne adaptery (tzw. dongle) stosowane przez innych producentów. Ma to duże znaczenie w hotelach, gdzie nieuczciwi klienci mogą zabierać ruchome części urządzeń znajdujących się w pokoju.

Telefony: ukryj cenne elementy, jak moduł wi-fi

Na jeszcze jedną zaletę telefonów IP Platan z wi-fi zwrócił uwagę nasz instalator testujący te modele w hotelu. Otóż niewielki rozmiar zasilacza sprawia, że można go łatwo ukryć w listwie maskującej, co zarówno poprawia estetykę przyłączenia, jak i eliminuje kolejny ruchomy element elektroniki w pokojach hotelowych.

Przypadek 2. Mamy sieć przewodową, ale za mało portów LAN

Innym przypadkiem są sytuacje, kiedy w obiekcie wykonano instalację sieci przewodowej LAN tak, aby przy każdym stanowisku pracy było jedno gniazdo do podłączenia komputera, a nie przewidziano instalacji telefonicznej, która jest wymagana do kontaktów wewnątrz firmy oraz z klientami na zewnątrz.

Jeśli nie ma możliwości położenia instalacji telefonicznej, a do tego nie mamy stabilnej sieci wi-fi, by zastosować modele bezprzewodowe, rozwiązaniem będą telefony Platan IP-T202G oraz Platan IP-T216CG z możliwością podłączenia konsol Platan EXT-244CG.

Telefon Platan IP-T202G
Telefon Platan IP-T202G
Telefon Platan IP-T216CG
Telefon Platan IP-T216CG
Telefon Platan IP-T216G z konsolą EXT-244CG
Telefon Platan IP-T216G z konsolą EXT-244CG

Giga śmiga

Zaletą tych telefonów jest obsługa sieci z przepustowością 1 GB i wbudowany mostek pozwalający na podłączenie za telefonem kolejnego urządzenia sieci Ethernet. Kiedy więc mamy do dyspozycji tylko jedno gniazdo LAN, wystarczy do niego podłączyć któryś z powyższych telefonów, a komputer pracownika lub inne urządzenie połączyć z aparatem przewodem Ethernet (patrz schemat poniżej). Porty switcha w telefonach Platan IP-T202G, IP-T216CG, podobnie jak w modelach IP-T216CGW i IP-T218CGW, są także gigaportowe i nie spowolnią pracy komputera. Gdy portów Ethernet mamy do dyspozycji więcej, telefony i komputery możemy podłączać oczywiście bezpośrednio.

Telefony z portami 1 GB: Podłączenie telefonu IP Platan i komputera do jednego gniazda sieci Ethernet
Telefony z portami 1 GB: Podłączenie telefonu IP Platan i komputera do jednego gniazda sieci Ethernet

Jeszcze mniej kabelków

Warto również zaznaczyć, że telefony IP Platan (poza modelem IP-T202W) mogą być zasilane z sieci LAN przez PoE. Dzięki temu nie trzeba do telefonu podłączać zasilania sieciowego, jeśli infrastruktura sieci LAN w obiekcie wspiera PoE. Zyskujemy na estetyce (jeden przewód pod biurkiem mniej). Jednocześnie gniazdko zasilania możemy wykorzystać do podłączenia innych urządzeń.

Wykorzystaj gniazdko do innych celów

Podsumowanie

Mam nadzieję, że tym wpisem pomogłem zapobiec niepotrzebnemu stresowi, gdy w projekcie instalacji niskoprądowych zapomniano o sieci telefonicznej. Przedstawiłem dwa sposoby poradzenia sobie z tym problemem za pomocą serwerów PBX Platan oraz telefonów IP Platan. Pierwszy to zastosowanie modeli aparatów działających po wi-fi, jeśli taka sieć jest dostępna i stabilna. Drugi to skorzystanie z telefonów z portem 1 GB, jeśli mamy do dyspozycji tylko jeden port LAN, a potrzebujemy go do podłączenia komputera.

Rozwiązania, które zaprezentowałem, są szeroko stosowane przez naszych Partnerów i Autoryzowanych Instalatorów. Zachęcam do kontaktu z opiekunami regionów w Platanie oraz naszymi partnerami w Polsce.

Pisał do Was:
Tomasz Jaroszewski

Trzy grosze dorzuciła i korektę zrobiła:
Joanna Lewandowska

PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

Proxima, Libra, Telefony, VoIP

Platan

Zobacz również

Zobacz wszystkie
Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

02.02.2023

Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

Pokazujemy, jak skonfigurować centralę Platan, aby ułatwić pracownikom odbieranie po godzinach telefonów kierowanych do innych osób.

Przeczytaj
Centrale
Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

23.09.2022

Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

Dzięki Smart Callback osoba oddzwaniająca na nieodebrane połączenie trafia bezpośrednio do pracownika, który się z nią kontaktował przez firmową centralę.

Przeczytaj
Centrale
Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

03.03.2022

Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

Komunikaty głosowe, czyli jak zrobić dobre wrażenie. Kiedy stosować zapowiedzi głosowe w centralach, co powinny zawierać, jak je przygotować i gdzie zamówić usługi lektorskie.

Przeczytaj
Centrale
Jak działa podsłuch w centralach Platan?

17.09.2021

Jak działa podsłuch w centralach Platan?

Często w firmach obsługujących klientów za pomocą telefonów monitoruje się i nagrywa rozmowy. Kto i dlaczego chciałby je podsłuchiwać oraz w nie ingerować?

Przeczytaj
Centrale
Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

29.06.2021

Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

Jak wyglądała praca zdalna przy użyciu centrali Platan w czasie pandemii? Co najlepiej sprawdziło się w praktyce? Zebraliśmy doświadczenia pracowników różnych działów.

Przeczytaj
Centrale
Kolejkowanie – walka dobra ze złem

07.10.2020

Kolejkowanie – walka dobra ze złem

Nie lubimy kolejek. Czasem są nieuniknione, a dobrze zorganizowane usprawniają obsługę interesantów. Czym jest kolejkowanie połączeń i jak je skonfigurować.

Przeczytaj
Centrale
Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

23.09.2020

Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

Jak usprawnić obsługę telefoniczną pacjentów w przychodni lekarskiej w czasie pandemii COVID-19? Jak zrobić w centrali automatyczną ankietę?

Przeczytaj
Centrale
Jak zorganizować pracę zdalną?

12.03.2020

Jak zorganizować pracę zdalną?

W czasie zagrożenia koronawirusem wielu pracodawców chce pracownikom zorganizować pracę zdalną. Podpowiadamy, jak to zrobić za pomocą systemów Platan.

Przeczytaj
Centrale
Smartfon w Multi Phone vs przekierowania na komórkę

30.09.2019

Smartfon w Multi Phone vs przekierowania na komórkę

Dlaczego smartfon zdefiniowany jako port zewnętrzny w Multi Phone bije na głowę przekierowania na komórkę w centrali.

Przeczytaj
Centrale

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź instalatora w pobliżu swojej lokalizacji.

Gdzie kupić?