Platan.pl / Centrale / Blog / Prima Plug & Talk (cz. 1) – pierwsze podłączenie

Prima Plug & Talk (cz. 1) – pierwsze podłączenie

CENTRALE | Data publikacji: 20.04.2018 | Ostatnia aktualizacja: 26.01.2024
Narzędzia przydatne przy instalacji central

Prima Plug & Talk (cz. 1) – pierwsze podłączenie

Omówiliśmy już poszczególne modele Primy, wiesz też, jak optymalnie dobrać wyposażenia, aby centrala spełniała bieżące i przyszłe potrzeby telekomunikacyjne w twojej firmie. W kolejnej części naszego cyklu Prima krok po kroku pokażemy, co robić, gdy już swoją centralę Prima dostaniesz.

Podzielimy to na dwie części i artykuły: teraz rozpakujemy pudełko i podłączymy wszystko, co trzeba. W drugiej części zalogujemy się do centrali i powiemy, co jest w niej ustawione domyślnie.

 

Pokaż, kotku, co masz w środku

Zamiast dużo opowiadać, pokażmy po prostu, jak wygląda rozpakowanie pudełka z Primą. Przy okazji zachęcam do zasubskrybowania platanowego kanału na YouTube (po zalogowaniu się kontem Google uzyskasz nie tylko szybki dostęp do ulubionych filmów, ale i otrzymasz powiadomienia o nowych nagraniach na PlatanPL).

Zobacz film z rozpakowania centrali Prima 

Jeśli przed instalacją chcesz poczytać dokumentację techniczną (do czego zachęcamy), to instrukcje do central Prima znajdziesz na stronie Pliki do pobrania.

 

Montaż mechaniczny centrali Prima

Montaż mechaniczny to po prostu powieszenie centrali na ścianie. Zrobimy to za pomocą dwóch niewielkich otworów umieszczonych w podstawie Primy, wkrętów o średnicy nie większej niż 4 mm i wkrętaka. Górny otwór znajduje się w osi centrali, dolny jest przesunięty od tej osi o ok. 1,5 cm w lewo. Aby je zobaczyć, należy delikatnie zdjąć pokrywę centrali.

Centrala Prima ma ponadto większy otwór pozwalający na wyprowadzenie kabli w dół i ukrycie ich np. w listwie maskującej. We wnętrzu znajduje się jednak jeszcze jeden otwór, przez który można wyprowadzić kable bezpośrednio do ściany. Warto rozważyć taką możliwość przy planowaniu miejsca powieszenia centralki. Na ścianie możemy mieć bowiem tylko niewielką, ładną Primę, bez wystających z niej kabli. Co jest nie bez znaczenia, jeśli ma wisieć np. w biurze. Nie tylko panie będą zachwycone 😉

Fot. 1. Prima - pierwsze podłączenie. Otwory montażowe i na kable
Fot. 1. Prima - pierwsze podłączenie. Otwory montażowe i na kable

Montaż elektryczny centrali Prima

Jeśli chcesz, aby Prima:

  • nie zepsuła się po pierwszym spadku napięcia,
  • nie „kopnęła” nikogo prądem,
  • nie spaliła się podczas burzy czy w razie awarii linii miejskiej (nawet dość odległej, jeśli np. zamoknie kabel telekomunikacyjny położony poza budynkiem),
  • prawidłowo i przewidywalnie działała,
  • wyświetlała na telefonach numery osób dzwoniących z zewnątrz (CLIP),

to centrala musi być uziemiona.

Uziemienie zapewnia prawidłową pracę centrali, chroni ją przed uszkodzeniami z powodu przepięć w sieci energetycznej, a użytkowników – przed porażeniem prądem w przypadku np. uszkodzenia kabla czy w czasie wyładowań atmosferycznych.

Zaprojektowaliśmy Primę tak, że wystarczy ją podłączyć do gniazdka z bolcem uziemiającym, aby to uziemienie zapewnić. Takiej centrali nie należy odłączać od zasilania w czasie burzy, bo wtedy właśnie przestanie być uziemiona. Oczywiście mimo uziemienia odradzamy prowadzenie jakichkolwiek prac instalatorskich w czasie wyładowań atmosferycznych.

Zerowanie nie wystarczy!

Problem pojawi się jednak, jeśli bolec w gniazdku jest zerowany, a nie uziemiony. Centrala będzie wówczas narażona na uszkodzenie związane z przepięciami lub awariami linii. Co więcej – brak uziemienia może sprawić, że… na wyświetlaczach telefonów nie będą się pokazywały numery dzwoniących osób (czyli że nie będzie przekazywany CLIP).

Absolutnie nie wolno podłączać centrali do gniazdka z bolcem zerowanym. Wtedy należy uziemienie zrobić samodzielnie, a centralę podłączyć do gniazdka bez bolca (po informacje o podłączeniu takiego przewodu uziemiającego do centrali odsyłam do instrukcji instalacji Primy).

Teraz przyjmiemy bowiem, że mamy odpowiednie gniazdko z uziemieniem, do którego to gniazdka wkładamy wtyczkę kabla zasilającego Primy. Uff, montaż elektryczny za nami 😉 Przejdźmy do przyłączania poszczególnych kabelków.

 

Podłączenie poszczególnych linii w centrali

Zdejmij pokrywę Primy. Wystarczy delikatnie podważyć od dołu, pośrodku jest mały zaczep (widać go na fot. 8) – odchyl go. Nic nie trzeba odkręcać.

Linie z konfiguracji bazowej

Zacznijmy od podłączenia analogowych linii miejskich do portów z wyposażenia standardowego*. Po otwarciu pokrywy zobaczysz w górnej części płytkę włożoną jako jedyną prostopadle do podstawy. To tzw. płytka przyłączy (patrz fot. 2). Na jej boku,  po drugiej stronie kostek zaciskowych, znajdziesz w centrali Prima oraz Prima mini oznaczenie CO1 i CO2. Do tych kostek przykręcamy końcówki przewodów linii miejskich (CO – skrót od angielskiego circuit outgoing).

Kolejne kostki są oznaczone jako EXT1-EXT6 (ang. extension, czyli port wewnętrzny). Do nich z kolei przykręcimy przewody linii wewnętrznych. Uwaga: jeśli zamiast jednego z telefonów chcesz mieć w centrali tradycyjny faks, podłącz go do kostki EXT6.

W centrali Prima nano na płytce przyłączy będą tylko kostki do podłączenia linii wewnętrznych (EXT3-EXT6, patrz fot. 3), bo jak pamiętasz z artykułu Na ile sposobów można złożyć Primę, w Primie nano nie ma portów linii miejskich w wyposażeniu standardowym. Analogowe linie miejskie podłączysz do dodatkowych kart umieszczonych w slocie B czy A (1/B i 1/A, fot. 3).

Fot. 2. Prima mini/Prima – płytka przyłączy analogowych linii miejskich (CO) i wewnętrznych (EXT) do portów z wyposażenia bazowego centrali.
Fot. 2. Prima mini/Prima – płytka przyłączy analogowych linii miejskich (CO) i wewnętrznych (EXT) do portów z wyposażenia bazowego centrali.
Fot. 3. Prima nano – płytka przyłączy analogowych linii wewnętrznych do portów wyposażenia bazowego (EXT3-EXT6) oraz miejsca przyłączania (1/B i 1/A) analogowych linii miejskich do dodatkowych kart.
Fot. 3. Prima nano – płytka przyłączy analogowych linii wewnętrznych do portów wyposażenia bazowego (EXT3-EXT6) oraz miejsca przyłączania (1/B i 1/A) analogowych linii miejskich do dodatkowych kart.

Dodatkowe wyposażenia

W tych samych slotach (pokazywaliśmy je w tym artykule) będą też umieszczane pozostałe typy kart dostępnych dla danego modelu (ISDN – fot. 4, GSM – fot. 5, dodatkowych 2 lub 4 linii wewnętrznych – fot. 6). Zobacz na zdjęciach, w których miejscach przyłącza się do nich odpowiednie linie. Zwróć też uwagę, który slot jest oznaczony jako B, a który jako A. Zobaczysz je potem w programie Prima Web Konfigurator, a miejsce umieszczenia kart będzie wpływało m.in. na kolejność zajmowania linii miejskich.

Fot. 4. Prima/Prima nano – gniazda RJ-45 (1/B i 1/A) do podłączenia linii ISDN.
Fot. 4. Prima/Prima nano – gniazda RJ-45 (1/B i 1/A) do podłączenia linii ISDN.
Fot. 5. Prima/Prima nano – miejsce podłączania dodatkowych linii miejskich GSM. Gniazda na kartę SIM (1/B, 1/A) oraz złącza anten GSM (2/A i 2/B).
Fot. 5. Prima/Prima nano – miejsce podłączania dodatkowych linii miejskich GSM. Gniazda na kartę SIM (1/B, 1/A) oraz złącza anten GSM (2/A i 2/B).
Fot. 6. Prima nano/Prima/Prima mini – miejsce podłączenia dodatkowych linii wewn. na karcie LOC 2 (B1, B2) oraz LOC4 (A1–A4).
Fot. 6. Prima nano/Prima/Prima mini – miejsce podłączenia dodatkowych linii wewn. na karcie LOC 2 (B1, B2) oraz LOC4 (A1–A4).

Dwuczęściowa listwa łączeniowa

Poza ułatwieniami w postaci dodatkowych otworów na wyprowadzenie przewodów czy uziemienia w kablu zasilającym znajdziemy w Primie jeszcze coś. Zamiast wciskać końcówki przewodów w kostki zaciskowe we wnętrzu centrali, gdzie dojście jest utrudnione, możemy… zdjąć kostki zaciskowe z karty. Wówczas przewody przykręcimy sobie wygodnie poza centralą i dopiero wtedy nałożymy z kostkami na kartę (fot. 7).

Fot. 7. Dwuczęściowa listwa łączeniowa na modułach linii wewnętrznych (i miejskich). Dla ułatwienia kostkę zaciskową przymocowuje się do karty wyposażeń dopiero po przykręceniu przewodów.
Fot. 7. Dwuczęściowa listwa łączeniowa na modułach linii wewnętrznych (i miejskich). Dla ułatwienia kostkę zaciskową przymocowuje się do karty wyposażeń dopiero po przykręceniu przewodów.

Gdy chcemy nagrywać

Został nam jeszcze jeden drobiazg. Jeśli chcemy nagrywać rozmowy lub korzystać z poczty głosowej, do centrali musimy włożyć kartę SD, na której rozmowy i wiadomości będą zapisywane. Ze względu na częstotliwość i wielokrotność zapisów zalecamy stosowanie kart przemysłowych – wytrzymają znacznie dłużej. Kartę wkładamy w szczelinę w dolnej części obudowy (fot. 8).
 

Fot. 8. Gniazdo na kartę SD.
Fot. 8. Gniazdo na kartę SD.

Pierwsze podłączenie – podsumowanie

Wiesz już, jak wygląda Prima, co otrzymasz w opakowaniu. Wiesz, jak ją powiesić, w jaki sposób się ją uziemia oraz gdzie się podłącza poszczególne linie. Centrala jest gotowa do działania. I w najprostszy sposób będzie już działała, przecież jest Plug & Talk.

Zwykle jednak trzeba będzie te ustawienia dopasować do potrzeb konkretnych użytkowników. W kolejnym artykule pokażemy, jak się do Primy zalogować, oraz powiemy, co będzie w niej ustawione domyślnie.

Pisała do Was:
Joanna Lewandowska

 

*Jak pisaliśmy w artykule o 10 dobrych praktykach instalatorów, kolejność podłączania linii i konfigurowania centrali jest dowolna. Kolejność zalecana ze względów bezpieczeństwa wygląda tak:

1. Podłącz do centrali linie abonenckie i miejskie, jednak tych ostatnich nie dołączaj do zakończenia dostarczonego od operatora (np. modemu czy głowicy).
2. Zamknij pokrywę centrali.
3. Włóż przewód zasilający z bolcem do uziemionego gniazdka elektrycznego (zapewnisz tym samym uziemienie i zabezpieczysz się przed ewentualnymi przepięciami na liniach miejskich).
4. Włącz kable linii miejskich do zakończenia od operatora.
5. Włącz przełącznik w centrali.

 

PS Masz firmę z branży teleinformatycznej i chcesz mieć Primę w swojej ofercie?  Zapraszamy do Współpracy. Zainteresowała Cię ta centrala? Zobacz, gdzie ją kupisz najbliżej (ceny producenta).

PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

Prima, Prima krok po kroku

Platan

Zobacz również

Zobacz wszystkie
Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

02.02.2023

Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

Pokazujemy, jak skonfigurować centralę Platan, aby ułatwić pracownikom odbieranie po godzinach telefonów kierowanych do innych osób.

Przeczytaj
Centrale
Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

23.09.2022

Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

Dzięki Smart Callback osoba oddzwaniająca na nieodebrane połączenie trafia bezpośrednio do pracownika, który się z nią kontaktował przez firmową centralę.

Przeczytaj
Centrale
Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

03.03.2022

Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

Komunikaty głosowe, czyli jak zrobić dobre wrażenie. Kiedy stosować zapowiedzi głosowe w centralach, co powinny zawierać, jak je przygotować i gdzie zamówić usługi lektorskie.

Przeczytaj
Centrale
Jak działa podsłuch w centralach Platan?

17.09.2021

Jak działa podsłuch w centralach Platan?

Często w firmach obsługujących klientów za pomocą telefonów monitoruje się i nagrywa rozmowy. Kto i dlaczego chciałby je podsłuchiwać oraz w nie ingerować?

Przeczytaj
Centrale
Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

29.06.2021

Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

Jak wyglądała praca zdalna przy użyciu centrali Platan w czasie pandemii? Co najlepiej sprawdziło się w praktyce? Zebraliśmy doświadczenia pracowników różnych działów.

Przeczytaj
Centrale
Kolejkowanie – walka dobra ze złem

07.10.2020

Kolejkowanie – walka dobra ze złem

Nie lubimy kolejek. Czasem są nieuniknione, a dobrze zorganizowane usprawniają obsługę interesantów. Czym jest kolejkowanie połączeń i jak je skonfigurować.

Przeczytaj
Centrale
Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

23.09.2020

Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

Jak usprawnić obsługę telefoniczną pacjentów w przychodni lekarskiej w czasie pandemii COVID-19? Jak zrobić w centrali automatyczną ankietę?

Przeczytaj
Centrale
Jak zorganizować pracę zdalną?

12.03.2020

Jak zorganizować pracę zdalną?

W czasie zagrożenia koronawirusem wielu pracodawców chce pracownikom zorganizować pracę zdalną. Podpowiadamy, jak to zrobić za pomocą systemów Platan.

Przeczytaj
Centrale
O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

31.01.2020

O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

Jak sobie poradzić za pomocą produktów Platan, gdy w projekcie instalacji zapomniano o sieci telefonicznej, a okazuje się, że telefony jednak są potrzebne.

Przeczytaj
Centrale

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź instalatora w pobliżu swojej lokalizacji.

Gdzie kupić?