Omówiliśmy już poszczególne modele Primy, wiecie też, jak optymalnie dobrać wyposażenia, aby centrala spełniała bieżące i przyszłe potrzeby telekomunikacyjne w Waszej firmie. W kolejnej części naszego cyklu Prima krok po kroku pokażemy, co robić, gdy już swoją wybraną Primę dostaniecie.
Podzielimy to na dwie części, w pierwszej rozpakujemy pudełko i podłączymy wszystko, co trzeba, a w drugiej zalogujemy się do centrali i powiemy, co jest w niej ustawione domyślnie.
Pokaż, kotku, co masz w środku
Zamiast dużo opowiadać, pokażmy po prostu, jak wygląda rozpakowanie pudełka z Primą. Przy okazji zachęcam do zasubskrybowania platanowego kanału na YouTube (po zalogowaniu się kontem Google uzyskujemy nie tylko szybki dostęp do ulubionych filmów, ale i otrzymujemy powiadomienia o nowych nagraniach na PlatanPL).
Jeśli przed instalacją chcecie poczytać dokumentację techniczną (do czego zachęcamy), to komplet aktualnych instrukcji do central Prima znajdziecie na stronach poszczególnych modeli (Prima, Prima nano, Prima mini) w zakładce Pliki.
Montaż mechaniczny centrali Prima
Montaż mechaniczny to po prostu powieszenie centrali na ścianie. Zrobimy to za pomocą dwóch niewielkich otworów umieszczonych w podstawie Primy, wkrętów o średnicy nie większej niż 4 mm i wkrętaka. Górny otwór znajduje się w osi centrali, dolny jest przesunięty od tej osi o ok. 1,5 cm w lewo. Aby je zobaczyć, należy delikatnie zdjąć pokrywę centrali.
Prima ma ponadto większy otwór pozwalający na wyprowadzenie kabli w dół i ukrycie ich np. w listwie maskującej. We wnętrzu znajduje się jednak jeszcze jeden otwór, przez który można wyprowadzić kable bezpośrednio do ściany. Warto rozważyć taką możliwość przy planowaniu miejsca powieszenia centralki. Na ścianie możemy mieć bowiem tylko niewielką, ładną Primę, bez wystających z niej kabli. Co jest nie bez znaczenia, jeśli ma wisieć np. w biurze. Panie będą zachwycone 😉
Montaż elektryczny centrali Prima
Jeśli chcecie, aby Prima:
- nie zepsuła się po pierwszym spadku napięcia,
- nie „kopnęła” Was prądem,
- nie spaliła się podczas burzy czy w razie awarii linii miejskiej (nawet dość odległej, jeśli np. zamoknie kabel telekomunikacyjny położony poza budynkiem),
- prawidłowo i przewidywalnie działała,
- wyświetlała na telefonach numery osób dzwoniących z zewnątrz (CLIP),
to centrala musi być uziemiona.
Uziemienie zapewnia prawidłową pracę centrali, chroni ją przed uszkodzeniami z powodu przepięć w sieci energetycznej, a użytkowników – przed porażeniem prądem w przypadku np. uszkodzenia kabla czy w czasie wyładowań atmosferycznych.

Zaprojektowaliśmy Primę tak, że wystarczy ją podłączyć do gniazdka z bolcem uziemiającym, aby to uziemienie zapewnić. Takiej centrali nie należy odłączać od zasilania w czasie burzy, bo wtedy właśnie przestanie być uziemiona. Oczywiście mimo uziemienia odradzamy prowadzenie jakichkolwiek prac instalatorskich w czasie wyładowań atmosferycznych.
Zerowanie nie wystarczy!
Problem pojawi się jednak, jeśli bolec w gniazdku jest zerowany, a nie uziemiony. Centrala będzie wówczas narażona na uszkodzenie związane z przepięciami lub awariami linii. Co więcej – brak uziemienia może sprawić, że… na wyświetlaczach telefonów nie będą się pokazywały numery dzwoniących osób (czyli że nie będzie przekazywany CLIP).
Absolutnie nie wolno podłączać centrali do gniazdka z bolcem zerowanym. Wtedy należy uziemienie zrobić samodzielnie, a centralę podłączyć do gniazdka bez bolca (po informacje o podłączeniu takiego przewodu uziemiającego do centrali odsyłam do instrukcji instalacji Primy).
Teraz przyjmiemy bowiem, że mamy odpowiednie gniazdko z uziemieniem, do którego to gniazdka wkładamy wtyczkę kabla zasilającego Primy. Uff, montaż elektryczny za nami 😉 Możemy przejść do przyłączania poszczególnych kabelków.
Podłączenie poszczególnych linii w centrali
Jeśli jeszcze nie zdjęliście pokrywy Primy, zróbcie to teraz. Wystarczy delikatnie podważyć od dołu, pośrodku jest mały zaczep (widać go na fot. 8), którego odchylamy. Nic nie trzeba odkręcać.
Linie z konfiguracji bazowej
Zacznijmy od podłączenia analogowych linii miejskich do portów z wyposażenia standardowego*. Po otwarciu pokrywy zobaczycie w górnej części płytkę włożoną jako jedyną prostopadle do podstawy. To tzw. płytka przyłączy (patrz fot. 2). Na jej boku, po drugiej stronie kostek zaciskowych, znajdziemy w centrali Prima oraz Prima mini oznaczenie CO1 i CO2. Do tych kostek przykręcamy końcówki przewodów linii miejskich (CO – skrót od angielskiego circuit outgoing).
Kolejne kostki są oznaczone jako EXT1-EXT6 (ang. extension, czyli port wewnętrzny). Do nich z kolei przykręcimy przewody linii wewnętrznych. Uwaga: jeśli zamiast jednego z telefonów chcemy mieć w centrali tradycyjny faks, należy go podłączyć do kostki EXT6.
W centrali Prima nano na płytce przyłączy będą tylko kostki do podłączenia linii wewnętrznych (EXT3-EXT6, patrz fot. 3), bo jak pamiętacie z artykułu Na ile sposobów można złożyć Primę, w Primie nano nie ma portów linii miejskich w wyposażeniu standardowym. Analogowe linie miejskie podłączycie do dodatkowych kart umieszczonych w slocie B czy A (1/B i 1/A, fot. 3).
Dodatkowe wyposażenia
W tych samych slotach (pokazywaliśmy je w tym artykule) będą też umieszczane pozostałe typy kart dostępnych dla danego modelu (ISDN – fot. 4, GSM – fot. 5, dodatkowych 2 lub 4 linii wewnętrznych – fot. 6). Zobaczcie na zdjęciach, w których miejscach przyłącza się do nich odpowiednie linie. Zwróćcie też uwagę, który slot jest oznaczony jako B, a który jako A. Zobaczycie je potem w programie Prima Web Konfigurator, a miejsce umieszczenia kart będzie wpływało m.in. na kolejność zajmowania linii miejskich.
Dwuczęściowa listwa łączeniowa
Poza ułatwieniami w postaci dodatkowych otworów na wyprowadzenie przewodów czy uziemienia w kablu zasilającym znajdziemy w Primie jeszcze coś. Zamiast wciskać końcówki przewodów w kostki zaciskowe we wnętrzu centrali, gdzie dojście jest utrudnione, możemy… zdjąć kostki zaciskowe z karty. Wówczas przewody przykręcimy sobie wygodnie poza centralą i dopiero wtedy nałożymy z kostkami na kartę (fot. 7).
Gdy chcemy nagrywać
Został nam jeszcze jeden drobiazg. Jeśli chcemy nagrywać rozmowy lub korzystać z poczty głosowej, do centrali musimy włożyć kartę SD, na której rozmowy i wiadomości będą zapisywane. Ze względu na częstotliwość i wielokrotność zapisów zalecamy stosowanie kart przemysłowych – wytrzymają znacznie dłużej. Kartę wkładamy w szczelinę w dolnej części obudowy (fot. 8).
Pierwsze podłączenie – podsumowanie
Obejrzeliśmy, jak wygląda Prima, co otrzymacie w opakowaniu. Pokazaliśmy, jak należy ją powiesić, w jaki sposób się ją uziemia oraz gdzie się podłącza poszczególne linie. Centrala jest gotowa do działania. I w najprostszy sposób będzie już działała, przecież jest Plug & Talk.
Zwykle jednak trzeba będzie te ustawienia dopasować do potrzeb konkretnych użytkowników. W części drugiej pokażemy, jak się do Primy zalogować, oraz powiemy, co będzie w niej ustawione domyślnie.
Pisała do Was:
Joanna Lewandowska
*Tak jak pisaliśmy w artykule o 10 dobrych praktykach instalatorów, kolejność podłączania linii i konfigurowania centrali jest dowolna. Gdybyście jednak chcieli zastosować wersję najbardziej zalecaną ze względów bezpieczeństwa, to wyglądałaby ona tak:
1. Podłączamy do centrali linie abonenckie i miejskie, jednak tych ostatnich nie dołączamy do zakończenia dostarczonego od operatora (np. modemu czy głowicy).
2. Zamykamy pokrywę centrali.
3. Wkładamy przewód zasilający z bolcem do uziemionego gniazdka elektrycznego (zapewniamy tym samym uziemienie i zabezpieczamy się przed ewentualnymi przepięciami na liniach miejskich).
4. Włączamy kable linii miejskich do zakończenia od operatora.
5. Włączamy przełącznik w centrali.
PS Masz firmę z branży teleinformatycznej i chcesz włączyć Primę do swojej oferty? Zapraszamy do kontaktu z Opiekunami Regionów. Zainteresowała Cię ta centrala? Zobacz, gdzie ją kupisz najbliżej (ceny producenta).
PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!
Wszystko fajnie działa w Primie. Pytanie jednak czy można spodziewać się aplikacji na smartpfony „ogryzka” odpowiednika platansoftphone na „antka”. Niestety wiele właścicieli firm i ich personel korzysta z iOS. Na Androida jak na razie jest ok
Dziękujemy za komentarz. Cieszymy się, że jest Pan zadowolony zarówno z Primy, jak i Platan Video Softphone’a (https://www.platan.pl/oferta/oprogramowanie/platan-video-softphone.html – gdyby ktoś chciał odnaleźć tę aplikację). Sugestię będziemy mieć na uwadze, jednak w najbliższym czasie nie planujemy przygotowywania wersji PVS na iOS.