W artykule Centrala Prima – wiesz, którą wybrać? przedstawiliśmy podobieństwa i różnice między trzema modelami centrali Prima. Dziś powiemy, jak złożyć Primę, popatrzymy na jej budowę i wyjaśnimy, co kryje się pod tajemniczymi „do…”, oznaczającymi maksymalne dostępne konfiguracje wyposażeń.
Omówmy w skrócie modułową budowę Prim, dzięki temu zrozumiecie, który model w co można wyposażyć i kosztem czego to się odbędzie.
Na początek pytanie zawarte w tytule: jak myślicie, na ile sposobów można złożyć Primę? Ktoś sam policzy? Rozwiązania szukajcie pod koniec artykułu.
Prima mini – prościej się nie da
Najprościej jest w przypadku Primy mini, bo mamy tam tylko trzy możliwości. Najmniejsza kombinacja zawiera porty do podłączenia 2 linii miejskich (LM) oraz 6, 8 albo 10 portów wewnętrznych (zwanych żargonowo liniami wewnętrznymi, stąd powszechnie stosowany skrót LW). Przy zamówieniu trzeba się zdecydować na jeden z tych wariantów. Ale nawet jeśli wybierzemy konfigurację bazową (2LM/6LW), to będzie można w przyszłości centralkę rozbudować, aby obsługiwała dodatkowe 2 lub 4 telefony. Odpada natomiast kwestia jakichkolwiek licencji, bo w Primie mini niczego nie licencjonujemy.
Jak wygląda to w środku? W centrali na stałe są zamontowane porty konfiguracji bazowej. Poza nią mamy do dyspozycji jeden slot, w który możemy włożyć kartę z 2 lub 4 portami wewnętrznymi. I tyle. Prawda, że proste? Oczywiście jeśli zamówicie od razu większą konfigurację, to dostaniecie wszystko poskładane i gotowe do użycia. Przy rozbudowach trzeba będzie kartę włożyć samodzielnie. Zobaczcie wnętrze Primy mini i dodatkowe karty na zdjęciach:
W Primie mini dostępne opcje podsumujemy tak:
konfiguracja bazowa Prima mini | slot 1 | |
---|---|---|
|
+ |
|
Prima nano – układaj, jak chcesz
Prima nano daje największą swobodę wyboru i dowolnego zestawiania potrzebnych elementów. Jako konfigurację bazową otrzymamy tylko 4 analogowe porty wewnętrzne (do podłączenia 4 zwykłych telefonów) oraz dwa uniwersalne sloty na obsadzenie kart dodatkowych. Inaczej niż w Primie mini tutaj w każdy slot włożymy dowolny typ karty: z portem do przyłączenia analogowej linii miejskiej lub ISDN, kartę GSM oraz 2 lub 4 analogowe porty wewnętrzne do telefonów.
Wnętrze Primy nano oraz poszczególne karty wyglądają tak:
Niezależnie od konfiguracji sprzętowej dodamy licencje na podłączenie telefonów VoIP. Kanały VoIP pozwolą na prowadzenie rozmów VoIP i na logowanie do kont u operatorów VoIP. Licencje na obsługę transmisji wideo dodamy, jeśli chcemy korzystać z wideobramofonów lub wideotelefonów IP. Jeśli ponadto mamy zamiar nagrywać rozmowy, to konieczny będzie zakup przemysłowej karty SD oraz licencji na każde dwa kanały (jednoczesne rozmowy), które chcemy nagrywać.
Zbiorczo w Primie nano mamy:
konfiguracja bazowa Prima nano |
slot 1 | slot 2 | ||
---|---|---|---|---|
|
+ |
|
+ |
|
Oraz dodatkowo:
- do 8 licencji na kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych
- do 8 licencji na wewnętrzne porty VoIP (do 8 telefonów VoIP)
- do 8 licencji na obsługę transmisji wideo na portach VoIP
- licencje na nagrywanie do 10 kanałów (nagrywanie wymaga zastosowania karty SD).
Gdzie leży granica?
Dzięki tabelce ze slotami dobrze widać, jakie warianty możemy zastosować i gdzie są limity kryjące się pod tajemniczymi „do” w zestawieniach maksymalnych konfiguracji wyposażeń. Wystarczy pamiętać, że wybieramy po jednej pozycji z każdej kolumny.
Na przykład jeśli w jeden wolny slot włożymy kartę linii miejskiej, to nic w tym samym slocie już się nie zmieści, ale drugi slot nadal będziemy mogli obsadzić jedną z pięciu kart (w tym drugą kartą LM). Jednak w Primie nano nie będziemy nigdy mieli trzech analogowych LM (w Primie – i owszem, trzy, a nawet cztery LM). Jeśli z kolei podłączymy 12 zwykłych telefonów, to nie zostanie nam już wolny slot na wyposażenia tradycyjnych linii miejskich. Wówczas, jeśli chcemy centralę wykorzystać do łączności zewnętrznej, trzeba będzie sięgnąć do licencji VoIP.
Nie ma natomiast ograniczeń ilościowych w przypadku licencji. Można mieć wszystkie maksymalne wartości jednocześnie. Czyli 8 kanałów VoIP oraz 8 portów (telefonów) VoIP, wszystkie z obsługą wideo, a do tego nagramy rozmowy na wszystkich posiadanych kanałach.
Prima – więcej już nie wejdzie
Centrala Prima oferuje najbogatsze wyposażenie w standardzie. W konfiguracji bazowej podłączymy dwie linie miejskie, 6 telefonów analogowych, dostaniemy też licencje na 2 porty VoIP (pozwalające na podłączenie 2 telefonów VoIP) oraz licencje na 4 kanały VoIP, zapewniające prowadzenie wewnętrznych i zewnętrznych rozmów z wykorzystaniem pakietowej transmisji danych.
Pod pokrywą centrali Prima zobaczymy:
Karty, które można włożyć w wolne sloty, są takie same jak w przypadku Primy nano (spójrzcie na wcześniejszą galerię).
Podobnie jak w Primie nano dokupimy licencje na porty VoIP, kanały VoIP i na transmisję wideo. Łączna dostępna liczba portów i kanałów VoIP będzie jednak taka sama jak w Primie nano, czyli po 8.
Wolne sloty można obsadzić w późniejszym terminie, gdy zmienią się nasze potrzeby. Licencje na kanały i porty VoIP oraz na transmisję wideo i nagrywanie są niezależne od konfiguracji sprzętowej i można je zakupić w dowolnym momencie.
Do wyboru mamy:
konfiguracja bazowa Prima |
slot 1 |
slot 2 | ||
---|---|---|---|---|
|
+ |
|
+ |
|
I jak w Primie nano – wybieramy po jednej pozycji z każdej kolumny.
Dodatkowo mamy do dyspozycji:
- do 4 licencji na kanały VoIP dla połączeń miejskich i wewnętrznych
- do 6 licencji na wewnętrzne porty VoIP (łącznie do 8 telefonów VoIP)
- do 8 licencji na obsługę transmisji wideo na portach VoIP
- do 10 kanałów nagrywania (nagrywanie wymaga zastosowania karty SD).
Na ile sposobów można złożyć Primę – podsumowanie
Na ile sposobów można więc złożyć Primę nano i Primę? Samych wariantów obsadzenia slotów dla każdej z nich przy danej konfiguracji bazowej doliczyliśmy się 21 (czyli 42 dla obu). Tak więc po dodaniu trzech wariantów Primy mini możemy wybierać z… 45 opcji!
A może ktoś zechce policzyć, ile tych możliwości będzie z uwzględnieniem kombinacji licencji na VoIP i wideo? 😉 Uprzedzamy, że nawet bez liczenia nagrywania idzie to w tysiące! I to w tak małych centralkach…
Z pierwszego artykułu cyklu Prima krok po kroku wiecie już, jak się różnią Primy funkcjonalnie i pojemnościowo. Teraz poznaliście ich budowę oraz dostępne kombinacje wyposażeń, dzięki czemu będziecie potrafili samodzielnie wybrać wariant centrali idealnie dopasowany do Waszych potrzeb.
W kolejnym odcinku zobaczycie, co dostaniecie, gdy już taką centralkę zamówicie. Zajmiemy się także jej pierwszym montażem, tak by można było od razu zacząć z niej korzystać. W końcu Primy są Plug & Talk.
Pisała do Was:
Joanna Lewandowska
PS Masz firmę z branży teleinformatycznej i chcesz włączyć Primę do swojej oferty? Zapraszamy do kontaktu z Opiekunami Regionów. Zainteresowała Cię ta centrala? Zobacz, gdzie ją kupisz najbliżej (ceny producenta).
PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dla ułatwienia skorzystaj z ikonek z lewej strony. Dziękujemy!
Centrala jest OK ale brakuje funkcjonalności w konfiguracji odnośnie wyboru kolejności zajmowania linii miejskich (wyjście przez linię) przez abonenta wewnętrznego przy nie korzystaniu z LCR oraz ab. uprzywilejowanego z możliwością wyboru linii przez *80.
Domyślnie centrala narzuca kolejność CO1, CO2, MODUŁ B, MODUŁ A co przy korzystaniu z ISDN BRA i 2 linii POTS oraz większej ilości ab. wewnętrznych by się przydało
Dziękujemy za komentarz i cieszymy się, że ma Pan naszą Primę 🙂
Kolejność zajmowania linii miejskich ustala się właśnie dzięki funkcji wyboru najtańszej drogi połączeniowej LCR – dlaczego nie chce Pan z niej korzystać? Jak słusznie Pan zauważył, abonenci, którym nadamy status uprzywilejowanych, również mogą m.in. wybierać linię, przez którą chcą wychodzić na miasto (ale też nie chcą tego robić?). Można również podzielić dany typ linii na kierunek ruchu, np. przypisać linię ISDN tylko do ruchu przychodzącego, żeby korzystać z numeracji wielokrotnej MSN/DDI, a linie analogowe do ruchu wychodzącego. Albo wybranym abonentom umożliwić wychodzenie tylko przez jedną linię (jeden typ linii) itp.
Zapytam inaczej: proszę opisać, jaką kolejność zajmowania LM przy ruchu wychodzącym chciałby Pan uzyskać i dlaczego. Co ona ma dawać użytkownikom? Bardziej zaawansowaną organizację ruchu zrealizujemy w Proximie, ale być może te oczekiwania spełnimy również w małej Primie.
Spotkałem się wprawdzie raz takim brakiem, w dość wymieszanej opcji LM z isdn bra z wykorzystaniem 6 msn i 2 liniami pots przy 11 użytkownikach wewnętrznych.
Myślę, że przydało by się artykuł z państwa strony o praktycznym zastosowaniu w Primie IP stosowania LCR.
Zgadzam się, że proxima ma więcej funkcjonalności ale przy takich małych konfiguracjach koszt systemu wtedy sporo wzrasta.
Tak, w ramach cyklu „Prima krok po kroku” będziemy omawiać kolejne możliwości programowania tej centrali, począwszy od jej pierwszego uruchomienia. Funkcja LCR na pewno się pojawi. Zachęcam do śledzenia wpisów. Będę wdzięczna za podesłanie szczegółowego opisu tej centrali i oczekiwań jej użytkowników co do organizacji ruchu (co im przeszkadzało? czy nie można się było do nich dodzwonić? oni nie mogli dzwonić, bo linie były zajęte? koszt połączeń był za wysoki?). Proszę skorzystać z formularza w zakładce Kontakt. Praktyczne zastosowanie funkcji LCR możemy omówić również na tym konkretnym przykładzie 🙂
Dylemat między możliwościami i pojemnością poszczególnych systemów a ich ceną jest trudny do rozwiązania. Gdzieś jednak trzeba postawić granicę i w atrakcyjnej cenie niewielkiej centralki można zamknąć jedynie pewien zestaw najczęściej wykorzystywanych funkcji. Osobom zainteresowanym bardziej skomplikowanymi ustawieniami proponujemy bardziej zaawansowany system w nieco wyższej cenie. Pięcioosobowy samochód też ma różną cenę w zależności od marki, modelu i wybranych wyposażeń 😉
Zgodzę się i rozumiem iż ładowanie do primy dodatkowych funkcjonalności z wyższych systemów byłoby biznesowym strzałem w kolano.
Dobrze, że na blogu się coś dzieje i zapewne nie raz tu wrócę 🙂
Cieszę się i zapraszam 🙂 A na przykład do omówienia czekam 😉
Przykład:
Moduł B – karta ISDN
Polityka dla np. nr wew 22 -> wyjście na miasto najpierw poprzez ISDN a w razie zajętości /niedostępności przez linie CO2.
Dziękuję za przykład. Tego typu kolejność można w Primie ustalić dla wszystkich użytkowników. Jak to zrobić – omówimy w artykule poświęconym LCR 🙂 Jeśli chcielibyśmy dla każdego numeru wewnętrznego lub grup numerów ustalać inną kolejność zajmowania linii miejskich (pytanie, czy przy kilku-, kilkunastu użytkownikach rzeczywiście jest taka potrzeba), to trzeba byłoby skorzystać jednak z bardziej zaawansowanej Proximy.
Zgodnie z moim przykładem dla wszystkich abonentów wew. przy takiej samej polityce ruchu wychodzącego LCR da radę i to nie jest problem skonfigurować, natomiast starczy 1 wyjątek i prima nie da już rady.
Mając do wyboru kolejność zajmowania linii przez abonenta wew. problemu by nie było. Zdaję sobie sprawę, że pewnie taki „kłopot” miał 1% instalatorów i nie wymagam funkcjonalności wyższych systemów.
Czekam na artykuł LCR 🙂
Skupmy się na usatysfakcjonowaniu tych 99% 😉 Gdyby miał Pan jeszcze pytania dotyczące organizacji ruchu czy wykorzystania funkcji LCR, z którymi spotkał się Pan podczas programowania Primy – polecam się pamięci. Im więcej przykładów z życia wziętych, tym większa korzyść dla czytelników 🙂