Centrala Prima – wiesz, którą wybrać?

Którą wybrać?

W artykule Czy małej firmie jest potrzebna centrala? rozważaliśmy, jakie korzyści może odnieść nawet niewielka firma z zastosowania centralki telefonicznej. Ponieważ najmniejsze centrale Prima  użytkownicy coraz częściej chcą samodzielnie instalować i konfigurować, postanowiliśmy to ułatwić. To również kompendium wiedzy dla tych, którzy chcieliby rodzinę central Prima włączyć do swojej oferty, jak i tych, którzy już ją oferują.

Prima krok po kroku – zapowiedź cyklu

Rozpoczynamy cykl Prima krok po kroku, w którym przybliżymy Wam tę centralę. Podpowiemy, jak optymalnie dobrać odpowiedni model i wyposażenie Primy. Pokażemy, jak wygląda, co otrzymacie w pudełku oraz co i jak należy do niej podłączyć, aby ją uruchomić i aby można było prowadzić rozmowy telefoniczne. Następnie przejdziemy do ustawień parametrów – zobaczycie nie tylko, na jakie różne sposoby można zorganizować ruch przychodzący i wychodzący w centrali, lecz także co i jak trzeba ustawić, aby to działało.

Omówimy taryfikację w Grosiku, abyście potrafili rozliczyć prowadzone rozmowy i szukać oszczędności. Sięgniemy do bardziej zaawansowanych ustawień, m.in. kont VoIP, linii ISDN i karty GSM, żebyście mogli korzystać z połączeń dowolnego typu. Podpowiemy, jak dbać o bezpieczeństwo, aby uniknąć nieprzewidzianych wydatków i zapobiegać włamaniom do systemu.

Tak wygląda ramowy plan cyklu. Kolejność i zakres poruszanych tematów możemy jednak zmieniać, jeśli inne zagadnienie uznacie za ważniejsze lub bardziej potrzebne. Jesteśmy ciekawi Waszych komentarzy. No to zaczynajmy.

 

Centrala Prima – która z trzech najlepsza?

Czym się różnią?” – to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają klienci zainteresowani małą centralą, gdy polecamy Primy. Wyglądają podobnie, ale warto przed wyborem zastanowić się chwilę nad bieżącymi i przyszłymi potrzebami dotyczącymi komunikacji, bo o ile centrale można rozbudowywać, to zamieniać jeden model na inny – już nie.

Centrala Prima – trzy różne obwoluty opakowań
Centrala Prima – trzy różne obwoluty opakowań

Modele poznamy po kolorowych obwolutach pudełek (które ładnie wyglądają na półce, jeśli chcecie je oferować w swoim sklepie), ale także po nadruku na obudowie i naklejkach znamionowych. Program Web Konfigurator służący do obsługi centralek (wszystkie są zarządzane przez przeglądarkę internetową) powita nas odmienną kolorystyką interfejsu – pomarańczową dla Primy,  niebieską dla Primy mini i zieloną dla Primy nano. Wszystkie trzy można polecać także klientom zagranicznym – poza polską mają też angielską i rosyjską wersję językową.

Centrala Prima – trzy kolory interfejsu Prima Web Konfigurator
Centrala Prima – trzy kolory interfejsu Prima Web Konfigurator

Prima – VoIP stał się prostszy

Centrala IP Prima
Centrala IP Prima

Najwięcej użytkowników obsłuży centrala Prima, którą potocznie nazywamy „standard”. Podłączymy do niej nawet 14 zwykłych, analogowych telefonów, a ponadto do 8 telefonów VoIP. Tak więc łącznie można mieć 22 telefony i urządzenia obsługiwane przez centralę, w tym również telefony bezprzewodowe DECT czy IP-DECT, telefon IP z konsolą (zestaw pozwalający m.in. na podgląd stanu zajętości wszystkich pracowników), faks, bramofony, wideobramofony IP. Wszystko, co się przyda w niewielkiej firmie, oddziale, sklepie, pensjonacie, przedszkolu, aptece czy punkcie usługowym.

Centrala Prima połączy się z operatorami telekomunikacyjnymi przez dowolnego typu linie (co nie jest takie oczywiste w przypadku central innych producentów, np. chińskich). Mogą to być zarówno popularne linie analogowe, cyfrowe linie ISDN, łącza bezprzewodowe GSM, jak i łącza VoIP (Voice over IP, czyli wykorzystujących protokół IP i internet do przesyłania głosu). Z tych ostatnich korzysta się najczęściej z uwagi na niższe koszty połączeń.

Jednak VoIP i ISDN oferują coś więcej: pozwalają na stosowanie bezpośrednich numerów wewnętrznych DDI (Direct Dial In). Pisaliśmy już o nich w artykule o SIP trunku. Jeśli chcemy podawać klientom i kontrahentom jeden firmowy numer (np. +48 58 555 88 00), a pracownikom dać również bezpośrednie numery publiczne, o takim samym początku, ale różnych końcówkach (np. +48 58 555 88 88, +48 58 555 88 20), zgodnych z krótkimi numerami wewnętrznymi (2–4 cyfr) – warto rozważyć tę opcję.

Zdalnie i z nagrywaniem

Zastosowanie telefonów IP pozwala na logowanie ich do centrali z dowolnego miejsca poza firmą, a tym samym – na pracę zdalną. Pracownik będzie uczestniczył w ruchu telefonicznym tak, jakby był w biurze. Ponadto, jeśli chcemy często korzystać z połączeń do sieci komórkowych albo jeśli pracownicy pracują w terenie, to w Primie (i Primie nano) koszty takich połączeń zmniejszymy dzięki zintegrowanej karcie GSM. Wkłada się do niej kartę SIM i każdy z pracowników korzystających z telefonu stacjonarnego w centrali dzwoni na numery komórkowe tak, jakby korzystał z komórki. Jeżeli w abonamencie są pakiety darmowych rozmów, to tego typu łączność między pracownikami stacjonarnymi a mobilnymi będzie bezpłatna. W Primie (i Primie nano) można zastosować jedną lub dwie karty GSM – każda pozwala na prowadzenie jednej rozmowy, nie tylko z sieciami komórkowymi.

Mała firma, która chciałaby nagrywać rozmowy dla własnych potrzeb szkoleniowych lub ze względów bezpieczeństwa, nie będzie zapewne potrzebowała wielkiego i kosztownego systemu rejestracji. Ale przecież jest centrala Prima (lub Prima nano). Nagramy za jej pomocą nawet 10 jednocześnie prowadzonych rozmów przez wszystkich lub wybranych pracowników. Nagrania przejrzymy i odsłuchamy przez aplikację Agent 001.

Jeśli chcemy centralą zarządzać zdalnie lub udostępnić ją instalatorowi, można wykupić licencję na zdalny dostęp do centrali poprzez platformę mojacentrala.pl.

Ceny centrali Prima z bogatym wyposażeniem standardowym zaczynają się od 950 zł netto.

 

Prima nano – swoboda wyboru

Centrala IP Prima nano
Centrala IP Prima nano

Wszystko to zrealizujemy też w centrali Prima nano. Po co więc powstała, dla kogo jest i czym się różni od Primy standard? Najprościej mówiąc – została stworzona z myślą o oszczędnych, którzy chcą stawiać na telefonię VoIP, a niekoniecznie potrzebują tradycyjnych analogowych linii miejskich (choć jeśli będą bardzo chcieli, to je dodadzą). Będą mogli korzystać z usług VoIP nie tylko za pomocą telefonów IP, lecz także – zwykłych, niedrogich telefonów analogowych. Otrzymają tańszą centralkę, która obsłuży nawet 20 telefonów i urządzeń (dwa mniej niż w Primie). Maksymalna liczba linii miejskich też będzie mniejsza o dwie. Jeśli więc przewidujemy obsługę bardziej intensywnego ruchu telefonicznego, to spośród Prim warto wybrać wersję standard.

Z Primy nano zrobimy centralkę „pure IP” opartą wyłącznie na technologii VoIP, jeśli podłączymy do niej same telefony IP i skorzystamy wyłącznie z usług operatorów VoIP (konta pojedyncze i SIP trunk, np. Platan SIP trunk). Niezależnie od tego, podobnie jak w Primie, będziemy mogli skorzystać z tańszych połączeń do telefonii GSM oraz nagrywać rozmowy. Jest również udostępniana zdalnie poprzez platformę mojacentrala.pl.

Konfigurację bazową Primy nano kupimy już za 500 zł netto.

 

Prima mini – nowa klasyka

Centrala Prima mini
Centrala Prima mini

Najprostsza i najtańsza centrala Prima mini pozwoli na podłączenie 1 lub 2 analogowych linii miejskich (numerów od operatora) oraz do 10 zwykłych telefonów. Zamiast telefonu podłączymy bramofon lub faks, wgramy własne zapowiedzi i ustawimy dowolną kolejność dzwonienia aparatów. Centralką będziemy zarządzać przez przeglądarkę (albo udostępnimy ją zdalnie instalatorowi przez platformę mojacentrala.pl), rozliczymy za jej pomocą przeprowadzone rozmowy, jednak ich nie nagramy. Nie będziemy mogli skorzystać z innego typu łączy od operatora (VoIP, ISDN), a jeśli będziemy chcieli dzwonić taniej na komórki, w miejsce jednej linii miejskiej trzeba będzie użyć zewnętrznej bramki GSM, bo ten model nie obsługuje zintegrowanych kart GSM.

Prima mini jest polecana dla niewielkich biur i mikroprzedsiębiorstw, gdzie obecnie (ani w najbliższej przyszłości) nie potrzeba więcej niż 10 telefonów. Oferuje prostą i stabilną łączność „bez bajerów” w atrakcyjnej cenie.

Centrala Prima mini w najmniejszej kompletnej konfiguracji jest dostępna już za 780 zł netto.

 

Wiesz, którą Primę wybrać? – podsumowanie

Porównaliśmy trzy modele centrali Platan Prima, zaczynając od wersji najbardziej rozbudowanej Prima, przez Primę nano skierowaną do miłośników technologii VoIP, na najprostszej Primie mini, wykorzystującej tylko linie i telefony analogowe, kończąc.

Wybór będzie zależeć przede wszystkim od wielkości firmy, jej planowanego rozwoju, przewidywanego ruchu telefonicznego i preferencji do stosowania danej technologii. To zdecyduje o niezbędnej liczbie telefonów oraz liczbie i rodzaju podłączanych linii miejskich. Istotne będą oczekiwania w stosunku do samych aparatów (czy najprostsze, czy zależy nam na bardziej zaawansowanych, z kolorowymi wyświetlaczami i podglądem stanu zajętości pracowników). Warto rozważyć potrzebę dostępu do  dodatkowych funkcji typu nagrywanie rozmów lub obsługa wideobramofonów. Wreszcie nie bez znaczenia będzie… budżet, jaki na centralę i całą komunikację telefoniczną chcemy przeznaczyć.

Wiecie już najważniejsze rzeczy o modelach Primy, w czym są podobne, a czym się różnią. Szczegółowe porównanie wyposażeń i funkcji trzech Prim znajdziecie również na stronie Porównaj centrale. W kolejnym odcinku cyklu Prima krok po kroku zajmiemy się jej budową i napiszemy, na ile sposobów można ją złożyć.

 

Pisała do Was:
Joanna Lewandowska

 

PS Masz firmę z branży teleinformatycznej i chcesz włączyć Primę do swojej oferty?  Zapraszamy do kontaktu z Opiekunami Regionów. Zainteresowała Cię ta centrala? Zobacz, gdzie ją kupisz najbliżej (ceny producenta).

PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

 

Może Cię też zainteresować:

One Reply to “Centrala Prima – wiesz, którą wybrać?”

  1. Bardzo ciekawie to przedstawiliście, nie wiedziałam, że jest w tym aż tyle funkcji. 🙂

Dodaj komentarz