Platan.pl / Centrale / Blog / Centrala Prima – którą wybrać?

Centrala Prima – którą wybrać?

CENTRALE | Data publikacji: 29.01.2018 | Ostatnia aktualizacja: 30.01.2024
Centrala Prima - którą wybrać?

W artykule Czy małej firmie jest potrzebna centrala? rozważaliśmy, jakie korzyści może odnieść nawet niewielka firma z zastosowania centralki telefonicznej. Ponieważ najmniejsze centrale Prima  użytkownicy coraz częściej chcą samodzielnie instalować i konfigurować, postanowiliśmy to ułatwić. To również baza wiedzy dla tych, którzy chcieliby rodzinę central Prima włączyć do swojej oferty, jak i tych, którzy już ją oferują.

 

Prima krok po kroku – zapowiedź cyklu

Rozpoczynamy cykl Prima krok po kroku, w którym przybliżymy tę centralę. Podpowiemy, jak optymalnie dobrać odpowiedni model i wyposażenie Primy. Pokażemy, jak wygląda, co otrzymasz w pudełku. Potem – co i jak podłączyć, aby ją uruchomić i prowadzić rozmowy telefoniczne. Następnie przejdziemy do ustawień parametrów: zobaczysz, na jakie sposoby można zorganizować ruch przychodzący i wychodzący w centrali oraz co i jak ustawić, aby to działało.

Omówimy taryfikację w Grosiku, aby samodzielnie rozliczyć prowadzone rozmowy i szukać oszczędności. Sięgniemy do bardziej zaawansowanych ustawień, m.in. kont VoIP, linii ISDN i karty GSM, jeśli chcesz korzystać z połączeń dowolnego typu. Podpowiemy, jak dbać o bezpieczeństwo, aby uniknąć nieprzewidzianych wydatków i zapobiegać włamaniom do systemu.

Tak wygląda ramowy plan cyklu. Kolejność i zakres poruszanych tematów możemy jednak zmieniać, jeśli inne zagadnienie okażą się ważniejsze lub bardziej potrzebne. No to zaczynajmy.

 

Centrala Prima – która z trzech najlepsza?

Czym się różnią?” – to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają klienci zainteresowani małą centralą, gdy polecamy centralkę Prima. Wyglądają podobnie, ale warto przed wyborem zastanowić się chwilę nad bieżącymi i przyszłymi potrzebami dotyczącymi komunikacji. Bo o ile centrale można rozbudowywać, to nie zamienimy później jednego modelu na inny.

Centrala Prima – trzy różne obwoluty
Centrala Prima – trzy różne obwoluty

Modele poznasz po kolorowych obwolutach pudełek. Ładnie wyglądają na półce, jeśli chcesz je oferować w swoim sklepie ;) Różnić się także będą nadruki i naklejki na obudowie. Wszystkie centralki są zarządzane przez przeglądarkę internetową. Nie trzeba niczego instalować. Program Web Konfigurator do obsługi centralek powita cię odmienną kolorystyką interfejsu. Prima będzie pomarańczowa,  Prima mini – niebieska, a Prima nano – zielona. Wszystkie trzy można polecać także klientom zagranicznym – poza polską mają też angielską i rosyjską wersję językową.

Centrale Prima – trzy kolory interfejsu Prima Web Konfigurator
Centrale Prima – trzy kolory interfejsu Prima Web Konfigurator

Prima – VoIP stał się prostszy

Najwięcej użytkowników obsłuży centrala Prima, którą potocznie nazywamy „standard”. Podłączymy do niej nawet 14 zwykłych, analogowych telefonów, a ponadto do 8 telefonów VoIP. Tak więc łącznie można mieć 22 telefony i urządzenia obsługiwane przez centralę. Będą to także telefony bezprzewodowe DECT czy IP-DECT, telefon IP z konsolą (zestaw pozwalający m.in. na podgląd stanu zajętości wszystkich pracowników), faks, bramofony, wideobramofony IP. Wszystko, co się przyda w niewielkiej firmie, oddziale, sklepie, pensjonacie, przedszkolu, aptece czy punkcie usługowym.

Centrala IP Prima
Centrala IP Prima

Centrala Prima połączy się z operatorami telekomunikacyjnymi przez dowolnego typu linie (co nie jest takie oczywiste w przypadku central innych producentów, np. chińskich). Mogą to być zarówno popularne linie analogowe, cyfrowe linie ISDN, łącza bezprzewodowe GSM, jak i łącza VoIP (Voice over IP, czyli wykorzystujących protokół IP i internet do przesyłania głosu). Z tych ostatnich korzysta się coraz częściej z uwagi na niższe koszty połączeń.

Jednak VoIP i ISDN oferują coś więcej: pozwalają na stosowanie bezpośrednich numerów wewnętrznych DDI (Direct Dial In). Pisaliśmy już o nich w artykule o SIP trunku. Warto rozważyć tę opcję. Można wtedy podawać klientom i kontrahentom jeden firmowy numer (np. +48 58 555 88 00). Pracownikom dać również bezpośrednie numery publiczne, o takim samym początku, ale różnych końcówkach (np. +48 58 555 88 88, +48 58 555 88 20). Końcówki numerów zaś przyporządkować do krótkich numerów wewnętrznych (2–4 cyfr).
 

Zdalnie i z nagrywaniem

Zastosowanie telefonów IP pozwala na logowanie ich do centrali z dowolnego miejsca poza firmą, a tym samym – na pracę zdalną. Pracownik będzie uczestniczył w ruchu telefonicznym tak, jakby był w biurze. Ponadto, jeśli chcemy często korzystać z połączeń do sieci komórkowych albo jeśli pracownicy pracują w terenie, to w Primie (i Primie nano) koszty takich połączeń zmniejszymy dzięki zintegrowanej karcie GSM. Wkłada się do niej kartę SIM i każdy z pracowników korzystających z telefonu stacjonarnego w centrali dzwoni na numery komórkowe tak, jakby korzystał z komórki. Jeżeli w abonamencie są pakiety darmowych rozmów, to tego typu łączność między pracownikami stacjonarnymi a mobilnymi będzie bezpłatna. W Primie / Primie nano można zastosować jedną lub dwie karty GSM – każda pozwala na prowadzenie jednej rozmowy, nie tylko z sieciami komórkowymi.

Mała firma, która chciałaby nagrywać rozmowy dla własnych potrzeb szkoleniowych lub ze względów bezpieczeństwa, nie będzie zapewne potrzebowała wielkiego i kosztownego systemu rejestracji. Ale przecież są centrale Prima i Prima nano. Nagramy za ich pomocą nawet 10 jednocześnie prowadzonych rozmów przez wszystkich lub wybranych pracowników. Nagrania przejrzymy i odsłuchamy przez aplikację Agent 001.

Jeśli chcemy centralą zarządzać zdalnie lub udostępnić ją instalatorowi, można wykupić licencję na zdalny dostęp do centrali poprzez platformę mojacentrala.pl.

Ceny centrali Prima z bogatym wyposażeniem standardowym zaczynają się od 1500 zł netto.

 

Prima nano – swoboda wyboru

Wszystko to zrealizujemy też w centrali Prima nano. Po co więc powstała, dla kogo jest i czym się różni od Primy standard? Najprościej mówiąc – została stworzona z myślą o oszczędnych, którzy stawiają na telefonię internetową VoIP, a niekoniecznie potrzebują tradycyjnych analogowych linii miejskich. Choć jeśli będą chcieli, to je też dodadzą. 

W Primie nano skorzystasz z usług VoIP nie tylko za pomocą telefonów IP, lecz także – zwykłych, niedrogich telefonów analogowych. Otrzymasz tańszą centralkę, która obsłuży nawet 20 telefonów i urządzeń – o dwa mniej niż Prima. Maksymalna liczba linii miejskich też będzie mniejsza o dwie. Jeśli więc przewidujesz obsługę bardziej intensywnego ruchu telefonicznego, to spośród Prim wybierz wersję standard.

Z centrali Prima nano zrobisz centralkę „pure IP” opartą wyłącznie na technologii VoIP. Wystarczy podłączyć do niej same telefony IP i skorzystać wyłącznie z usług operatorów VoIP. Mogą to być zarówno pojedyncze konta VoIP, jak i usługa wielokanałowego łącza SIP trunk, np. Platan SIP trunk). 

Niezależnie od tego, w Primie nano nagrasz rozmowy, a przy zintegrowanej karcie GSM połączysz się bezpośrednio do operatorów komórkowych. To nadal może być tańsze od połączeń na komórki z tradycyjnych linii. Prima nano jest również dostępna zdalnie poprzez platformę mojacentrala.pl.

Konfigurację bazową Primy nano (bez żadnych linii miejskich) kupisz już za 700 zł netto.

 

Prima mini – nowa klasyka

Najprostsza i najtańsza centrala Prima mini pozwoli na podłączenie 1 lub 2 analogowych linii miejskich (numerów od operatora) oraz do 10 zwykłych telefonów. W miejsce telefonu analogowego podłączysz bramofon lub faks. Do centrali wgrasz własne zapowiedzi i ustawisz dowolną kolejność dzwonienia aparatów. 

Aktualizacja: od 1 listopada 2023 r. również w centrali Prima mini są dostępne licencje na porty i kanały VoIP (czytaj więcej w informacji Prima mini też ma VoIP). Czyli podłączysz dodatkowo – dla każdego wariantu konfiguracji sprzętowej – do 8 telefonów IP, a rozmowy będzie można prowadzić przez nawet 8 kanałów VoIP.

Centralką będziesz zarządzać przez przeglądarkę internetową albo udostępnisz ją zdalnie instalatorowi przez platformę mojacentrala.plRozliczysz za jej pomocą koszt i czas przeprowadzonych rozmów, jednak ich nie nagrasz. Skorzystasz z oferty operatora VoIP (np. Platan SIP trunk), ale nie podłączysz linii cyfrowych ISDN. Do tańszego dzwonienia na komórki w miejsce jednej linii miejskiej trzeba będzie użyć zewnętrznej bramki GSM, bo ten model nie obsługuje zintegrowanych kart GSM. W naszych usługach VoIP 

Centralę Prima mini polecamy dla niewielkich biur i mikroprzedsiębiorstw, gdzie obecnie (ani w najbliższej przyszłości) nie potrzeba więcej niż 10 telefonów [aktualnie: 18 telefonów, w tym 8 telefonów IP]. Oferuje prostą i stabilną łączność „bez bajerów” w atrakcyjnej cenie.

Centrala Prima mini w najmniejszej kompletnej konfiguracji jest dostępna już za 950 zł netto.


 

Którą Primę wybrać? – podsumowanie

Porównaliśmy trzy modele centrali Platan Prima, zaczynając od wersji najbardziej rozbudowanej Prima, przez Primę nano skierowaną do miłośników technologii VoIP, na najprostszej Primie mini kończąc.

Wybór będzie zależeć przede wszystkim od wielkości firmy, jej planowanego rozwoju, przewidywanego ruchu telefonicznego i preferencji do stosowania danej technologii. To zdecyduje o niezbędnej liczbie telefonów oraz liczbie i rodzaju podłączanych linii miejskich. Istotne będą oczekiwania w stosunku do samych aparatów (czy najprostsze, czy bardziej zaawansowane, z kolorowymi wyświetlaczami i podglądem stanu zajętości pracowników). Warto rozważyć potrzebę dostępu do  dodatkowych funkcji typu nagrywanie rozmów lub obsługa wideobramofonów. Wreszcie nie bez znaczenia będzie… budżet, jaki na centralę i całą komunikację telefoniczną chcesz przeznaczyć.

Wiesz już najważniejsze rzeczy o modelach centrali Prima, w czym są podobne, a czym się różnią. W kolejnym odcinku cyklu Prima krok po kroku zajmiemy się jej budową i napiszemy, na ile sposobów można złożyć Primę.

Pisała:
Joanna Lewandowska

 

PS Masz firmę z branży teleinformatycznej i chcesz włączyć Primę do swojej oferty?  Zapraszamy do współpracy. Zainteresowała cię ta centrala? Zobacz, gdzie ją kupisz najbliżej (ceny producenta).

PS Jeśli spodobał ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

 

Prima, Prima krok po kroku

Platan

Zobacz również

Zobacz wszystkie
Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

02.02.2023

Jak kierować połączenia w zależności od godziny?

Pokazujemy, jak skonfigurować centralę Platan, aby ułatwić pracownikom odbieranie po godzinach telefonów kierowanych do innych osób.

Przeczytaj
Centrale
Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

23.09.2022

Smart Callback, czyli po nitce do kłębka

Dzięki Smart Callback osoba oddzwaniająca na nieodebrane połączenie trafia bezpośrednio do pracownika, który się z nią kontaktował przez firmową centralę.

Przeczytaj
Centrale
Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

03.03.2022

Zrób dobre wrażenie – pomogą komunikaty głosowe

Komunikaty głosowe, czyli jak zrobić dobre wrażenie. Kiedy stosować zapowiedzi głosowe w centralach, co powinny zawierać, jak je przygotować i gdzie zamówić usługi lektorskie.

Przeczytaj
Centrale
Jak działa podsłuch w centralach Platan?

17.09.2021

Jak działa podsłuch w centralach Platan?

Często w firmach obsługujących klientów za pomocą telefonów monitoruje się i nagrywa rozmowy. Kto i dlaczego chciałby je podsłuchiwać oraz w nie ingerować?

Przeczytaj
Centrale
Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

29.06.2021

Praca zdalna w praktyce przy użyciu centrali Platan

Jak wyglądała praca zdalna przy użyciu centrali Platan w czasie pandemii? Co najlepiej sprawdziło się w praktyce? Zebraliśmy doświadczenia pracowników różnych działów.

Przeczytaj
Centrale
Kolejkowanie – walka dobra ze złem

07.10.2020

Kolejkowanie – walka dobra ze złem

Nie lubimy kolejek. Czasem są nieuniknione, a dobrze zorganizowane usprawniają obsługę interesantów. Czym jest kolejkowanie połączeń i jak je skonfigurować.

Przeczytaj
Centrale
Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

23.09.2020

Jak usprawnić pracę przychodni w czasie pandemii COVID-19?

Jak usprawnić obsługę telefoniczną pacjentów w przychodni lekarskiej w czasie pandemii COVID-19? Jak zrobić w centrali automatyczną ankietę?

Przeczytaj
Centrale
Jak zorganizować pracę zdalną?

12.03.2020

Jak zorganizować pracę zdalną?

W czasie zagrożenia koronawirusem wielu pracodawców chce pracownikom zorganizować pracę zdalną. Podpowiadamy, jak to zrobić za pomocą systemów Platan.

Przeczytaj
Centrale
O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

31.01.2020

O k(urczę), telefony, zapomniałem o telefonach…

Jak sobie poradzić za pomocą produktów Platan, gdy w projekcie instalacji zapomniano o sieci telefonicznej, a okazuje się, że telefony jednak są potrzebne.

Przeczytaj
Centrale

Skontaktuj się z nami

Nie wiesz, jaką centralę, urządzenia lub oprogramowanie wybrać? Porozmawiajmy – doradzimy, wyjaśnimy Partnerzy Platan i Autoryzowani Instalatorzy to sieć współpracujących z nami firm. Odwiedzą miejsce planowanej inwestycji, dopasują najlepsze rozwiązanie, zaoferują je w cenach producenta, zainstalują, zaprogramują, przeszkolą użytkowników i będą opiekować się systemem telekomunikacyjnym na miejscu.

Punkty sprzedaży

Punkty sprzedaży

Znajdź instalatora w pobliżu swojej lokalizacji.

Gdzie kupić?