Brak rejestracji VoIP – jak zdiagnozować przyczynę?

Wireshark - pomaga w diagnozie

W życiu zawodowym integrator spotyka się czasem z sytuacją, gdy coś nie działa tak, jak tego oczekuje. Zgodnie z prawem Murphy’ego zazwyczaj jest to wtedy, gdy system trzeba bardzo szybko uruchomić, a klient patrzy na ręce.

Brak rejestracji VoIP – analiza przypadku

Chciałbym opisać przykład jednego z naszych integratorów, który miał za zadanie skonfigurować PBX Server Libra z usługą Platan SIP trunk. Po rozprowadzeniu instalacji według projektu instalator rozpoczął konfigurację systemu. Praca szła dobrze do momentu, gdy dodał nową linię miejską VoIP i wpisał ustawienia konta Platan SIP trunk zgodnie z informacjami otrzymanymi od opiekuna regionu. Pozostała ostatnia czynność, tzn. sprawdzenie, czy konto jest zalogowane. Tu spotkała go przykra niespodzianka – konto nie zalogowało się do operatora. Co robić w takich przypadkach?

 

Co zrobić, gdy konto SIP się nie rejestruje?

Integrator rozpoczął weryfikację i po kolei:

  • sprawdził poprawność wprowadzonych danych konta VoIP;
  • sprawdził poprawność ustawień sieciowych otrzymanych od administratora sieci;
  • wykonał testy LAN/WAN dostępne w oprogramowaniu serwera Libra;
  • uruchomił logowanie sygnalizacji VoIP na PBX Serverze Libra.

Pierwsze trzy operacje wykazały poprawność ustawień, dopiero w sygnalizacji VoIP integrator zaobserwował, że ramki rejestracyjne są wysyłane do operatora, ale zwrotnie żadna ramka od operatora z żądaniem rejestracji albo jej odrzuceniem nie trafiała do systemu. Integrator poprosił o pomoc administratora sieci. Ten stwierdził, że sprawdził sieć, i oświadczył, że niczego nie blokuje, a transmisja powinna przebiegać poprawnie.

Integrator zwrócił się do nas z prośbą o wsparcie w dalszej diagnozie. Po otrzymaniu zdalnego dostępu dla serwisu fabrycznego sprawdziliśmy ponownie poprawność wprowadzonych ustawień. Następnie zaleciliśmy podłączenie switcha zarządzanego przy Librze oraz za NAT-em klienta, aby wykonać logi oprogramowaniem Wireshark.

Wireshark – program komputerowy, którego zadaniem jest przechwytywanie i nagrywanie danych przepływających w sieci.

 

Jak oprogramowanie Wireshark może pomóc w diagnozie?

Zastosowanie oprogramowania Wireshark pozwala na sprawdzenie transmisji pakietów w różnych miejscach sieci, np. przy urządzeniu, przed switchem, do którego jest podłączone urządzenie, lub za routerem (w sieci Internet). Dostępne narzędzia diagnostyczne w centrali oraz w telefonie VoIP badają pakiety danych, które docierają do tego urządzenia lub są z niego wysyłane. Nie dają natomiast informacji o tym, co dzieje się za kolejnymi aktywnymi lub pasywnymi urządzeniami sieciowymi.

Po stronie wewnętrznej otrzymaliśmy następujące logi w programie Wireshark:

Brak rejestracji VoIP - zrzut ekranu wykonany przy pomocy oprogramowania Wireshark. Widać, że ramki rejestracyjne są wysyłane przez serwer telekomunikacyjny do operatora VoIP.
Brak rejestracji VoIP – zrzut ekranu wykonany przy pomocy oprogramowania Wireshark. Widać, że ramki rejestracyjne są wysyłane przez serwer telekomunikacyjny do operatora VoIP.

Na logu widać tylko jednostronną komunikację z żądaniem rejestracji PBX Servera Libra, nie ma żadnych odpowiedzi.

Po stronie routera otrzymaliśmy log w postaci:

Brak rejestracji VoIP - zrzut ekranu wykonany przy pomocy oprogramowania Wireshark. Widać, że po wysyłce ramek rejestracyjnych do operatora VoIP przez serwer telekomunikacyjny przychodzi odpowiedź z żądaniem autoryzacji (401 Unauthorized).
Brak rejestracji VoIP – zrzut ekranu wykonany przy pomocy oprogramowania Wireshark. Widać, że po wysyłce ramek rejestracyjnych do operatora VoIP przez serwer telekomunikacyjny przychodzi odpowiedź z żądaniem autoryzacji (401 Unauthorized).

W tym logu widać, że:

  • rejestracja jest wysyłana,
  • otrzymujemy informację od operatora z żądaniem autoryzacji,
  • to żądanie nie dociera do serwera.

Poprosiliśmy o podłączenie niezależnego dostępu do Internetu, najlepiej na routerze z LTE, i sprawdzenie, czy centrala zarejestruje się na nim u operatora. Po takim podłączeniu konto SIP zalogowało się od razu do operatora, co ostatecznie przekonało klienta, że problem był po stronie sieci wewnętrznej. Po zamianie ustawień sieci konto SIP z PBX Servera Libra zarejestrowało się poprawnie.

 

Inne przyczyny braku rejestracji VoIP

W tym wypadku problem leżał po stronie ustawień sieciowych. Jakie mogą być inne przyczyny braku rejestracji konta SIP? Najczęściej są to po prostu błędnie wprowadzone dane do rejestracji. W większości przypadków, aby zarejestrować konto SIP, wystarczy wpisać trzy parametry:

  • adres serwera rejestracji,
  • login,
  • hasło.

Jeśli wpiszemy błędnie login lub hasło, to w statusie linii VoIP w IP PBX Serverze Proxima i PBX Serverze Libra otrzymamy informację o braku połączenia jak na zrzucie poniżej:

Status konta miejskiego VoIP z błędnie wprowadzonym loginem lub hasłem w ProximaWeb / LibraWeb.
Status konta miejskiego VoIP z błędnie wprowadzonym loginem lub hasłem w ProximaWeb / LibraWeb.

W takim przypadku w logach oprogramowania Wireshark otrzymamy informację o:

  • wysłanej rejestracji na podany adres serwera rejestracji (Request: REGISTER),
  • otrzymaniu odpowiedzi z żądaniem autoryzacji (Status: 401 Unauthorized),
  • wysłaniu ramki z autoryzacją (Request: REGISTER),
  • odpowiedź o odrzuceniu rejestracji (Status: 401 Unauthorized).
Przykładowy log w programie Wireshark, jeśli konto VoIP nie jest zarejestrowane z powodu wprowadzenia błędnego loginu lub hasła.
Przykładowy log w programie Wireshark, jeśli konto VoIP nie jest zarejestrowane z powodu wprowadzenia błędnego loginu lub hasła.

Dokładniejsze informacje dotyczące przyczyn braku rejestracji otrzymamy, jeśli skorzystamy z wbudowanego narzędzia w oprogramowaniu ProximaWEB / LibraWEB: Diagnostyka VoIP → Logowanie sygnalizacji VoIP. Po wpisaniu błędnego loginu pojawi się informacja o odrzuceniu rejestracji dla konta SIP, która będzie wyglądała następująco:

Przykład logu sygnalizacji VoIP dla konta SIP z błędnie wprowadzonym loginem. ProximaWeb / LibraWeb
Przykład logu sygnalizacji VoIP dla konta SIP z błędnie wprowadzonym loginem. ProximaWeb / LibraWeb

Gdy zostanie wpisane błędne hasło, wówczas w logach programu ProximaWeb / LibraWeb otrzymamy informację o odrzuceniu rejestracji i prośbę o sprawdzenie zgodności konfiguracji:

Przykład logu sygnalizacji VoIP dla konta SIP z błędnie wprowadzonym hasłem. ProximaWeb / LibraWeb.
Przykład logu sygnalizacji VoIP dla konta SIP z błędnie wprowadzonym hasłem. ProximaWeb / LibraWeb.

 

Sygnalizacja poprawnie zalogowanego konta VoIP

Po wprowadzeniu poprawnych danych do logowania konta SIP otrzymamy informację w statusie linii miejskiej o zarejestrowaniu konta.

Poprawnie zalogowane konto VoIP. ProximaWeb / LibraWeb
Poprawnie zalogowane konto VoIP. ProximaWeb / LibraWeb

W oprogramowaniu Wireshark log z poprawnej rejestracji konta VoIP będzie zawierał:

  • wysłanie żądania rejestracji (Request: REGISTER),
  • żądanie autoryzacji przez serwer operatora (Status: 401 Unauthorized),
  • wysłanie autoryzacji do serwera operatora (Request: REGISTER),
  • otrzymanie informacji o poprawnej autoryzacji (Status: 200 OK).
Przykładowy log w programie Wireshark, jeśli konto VoIP jest poprawnie zarejestrowane.
Przykładowy log w programie Wireshark, jeśli konto VoIP jest poprawnie zarejestrowane.

 

W razie problemów z interpretacją logów z programu Wireshark serwis fabryczny Platan służy pomocą naszym instalatorom. Wystarczy przesłać do nas logi z Wiresharka (można dołączyć również logi z serwera Proxima / Proxima plus / Libra) z podaniem daty, godziny oraz numerów biorących udział w analizowanym zdarzeniu. Pomożemy w zdiagnozowaniu nie tylko przyczyn braku rejestracji konta SIP, ale również innych problemów, z jakimi możecie się spotkać podczas korzystania z łączności VoIP.

 

Brak rejestracji VoIP – podsumowanie

Zawsze wszystko lepiej działa, jeśli jest poprawnie skonfigurowane, a najczęstszą przyczyną braku poprawnej rejestracji konta SIP są błędnie wpisane dane (login i hasło). Czasem jednak przyczyna będzie leżeć po stronie ustawień sieciowych, jak było w przypadku naszego integratora, i wtedy niezbędna  będzie ingerencja administratora odpowiedzialnego za firmową sieć LAN.

Do zbadania przyczyn braku rejestracji konta SIP można wykorzystać zarówno narzędzia diagnostyczne wbudowane w oprogramowanie serwerów Proxima i Libra, jak i zewnętrzne oprogramowanie Wireshark, które pozwoli sprawdzić transmisję danych w dowolnym miejscu sieci. Trzeba tylko nauczyć się rozpoznawać, co dane komunikaty oznaczają. Serwis fabryczny Platan wspiera w tym naszych instalatorów.

 

Pisał do Was:
Tomasz Jaroszewski

Korekta i oprawa graficzna:
Joanna Lewandowska

 

PS Jeśli spodobał Ci się ten wpis, pomóż nam go upowszechnić. Udostępnij w mediach społecznościowych, wyślij znajomym. Dziękujemy!

Może Cię też zainteresować:

Dodaj komentarz